Tyle osób obserwuje nas na FB - dołącz i Ty!

Po naszych ostatnich warsztatach skiturowych dla początkujących, powstał pomysł na ściągę. Podstawowy niezbędnik przed pierwszą skiturą. Zapoznaj się z nim, zapisz link. Przed kolejną turą przypomnij sobie na co należy zwrócić uwagę. Jak wybierasz się z kimś na wycieczkę i nie wiesz co mu napisać to po prostu wyślij mu tego linka. 

Tekst jest podzielony na dwie sekcje: przed skiturą i w czasie skitury. Niby podstawy, ale sprawdź sam o jak wielu rzeczach czasem zapominamy. 

 

Ćwiczenia przed nartami w domu

 

  1. Zapisz ten link!
  2. Przypomnij sobie przed skiturą! 
  3. Wyślij tym, z którymi wybierasz się wycieczkę skiturową! 

 

Przed skiturą:

Plecak:

Spakuj dzień wcześniej. Z rzeczy, które nie są oczywiste do plecaka wrzuć:

  • mape (laminowana)
  • GPS
  • folia NRC
  • kask
  • zapalniczka (+ kawałek świeczki)
  • trtytki,
  • 1 ski rzepa,
  • 2 metry mocnej linki,
  • zapasowe rękawiczki,
  • czapkę,
  • zapasową koszulkę termo aktywną,
  • okulary lub gogle,
  • kostkę smaru.
  • termos i czekoladę.

 

Sprzęt specjalistyczny dopasuj do terenu, w który się wybierasz (sonda, detektor, łopata, raki czekan, harszle – to często zestaw niezbędny).

Pamiętaj, że w górach jest zimno i lepiej żebyś dobrze wiedział co gdzie masz w plecaku, często nie ma czasu na szukanie „czegoś” na dnie plecaka. Przemyśl pakowanie. Fok nie wrzucaj na samo dno.

 

Ubiór:

  • Góra 5-6 warstw w zależności od przewidywanej pogody np. koszulka termo aktywna, kamizelka polarowa, cienka bluza sportowa/ skiturowa, kurtka puchowa – taka, którą chowa się do małego worka, warstwa nieprzemakalna/ chroniąca przed wiatrem (np. gore tex, lub tańsza opcja nieoddychająca kurtka z Decathlonu chowająca się do kieszeni koszt ok. 40 zł).
  • Dół: 2-3 warstwy w zależności od prognozowanej pogody np. bielizna termo aktywna, spodnie softshelowe (ewentualnie spodnie z gore texu lub inne chroniące przed przemoknięciem, gdy prognoza jest deszczowa).

 

W czasie skitury:

Podejście:

  • Ustaw buty na „walk”
  • Upewnij się, że noga w botku nie jest luźna, gdy przesuwa się wewnątrz to mogą powstać obtarcia (częste na pierwszych skiturach).
  • Ustaw kijki na ok. 10 -15 cm dłuższe niż te, których używasz na co dzień w narciarstwie zjazdowym.
  • Załóż foki, możesz je nasmarować (smarowanie polepsza ich poślizg oraz zmniejsza nasiąkanie wodą i późniejsze ich zamarzanie).
  • Foki zakładasz od dziobu lub od piętek – element stały mocowania foki jako pierwszy, elastyczny jako drugi.
  • Worek na foki spakuj na górze plecaka, w takim miejscu żebyś na szczycie miał go łatwo dostępny.
  • Ubierz się tak żeby było Ci komfortowo.
  • Pierwszą przerwę zrób po 15 min i dopasuj strój do panujących warunków (w razie potrzeby ściągnij warstwę).
  • Podchodząc pamiętaj o tym, że kijki prowadzisz za sobą (paski trzymaj razem z rękojeścią).
  • Tył wiązania dopasuj do nachylenia stoku, tak żeby stopa wracała do poziomu. Wiązania skiturowe mają odpowiednią regulację.
  • Narty prowadź równolegle i nie podnoś ich – suń po śniegu.
  • Obciążaj nartę na całej długości. Nie pochylaj się zbyt mocno do przodu, pamiętaj o obciążeniu pięty.
  • Jeżeli robi się zbyt stromo, idź zakosami.
  • Na zakosach rób właściwy zwrot, jedna z jego opcji tutaj: zwrot na zakosach (film)
  • Na podejściu i na zjeździe może przydać Ci się zwrot przez przełożenie dziobów- koniecznie ćwicz go wcześniej (w trudnej sytuacji nie ma czasu na ćwiczenia): zwrot przez przełożenie dziobów (film)
  • Abyś był w stanie długo iść, stosuj test mowy. Jeżeli oddech przyśpieszy na tyle, że masz problem z mową i ciężko powiedzieć Ci jakiekolwiek zdanie – zwolnij. Takiego wysiłku długo nie dasz rady pociągnąć. Idź równym tempem – nie przyśpieszaj. Wyobraź sobie - siebie po przebiegnięciu szybko 100 metrów. Masz przyśpieszony oddech i musisz się zregenerować przed kolejnym takim wysiłkiem. Nie doprowadzaj się do takiego stanu w czasie skitury.
  • Planując podejście 300-400 m przewyższenia to 1 godzina marszu, jeżeli idziesz po płaskim 4 km to 1 godzina.
  • Głęboki śnieg – zmiana na torowaniu (pierwsza osoba) co 200 metrów.
  • Wchodząc planuj zjazd. Z dołu stok wygląda inaczej, więcej widać i masz czas żeby mu się dobrze przyjrzeć.
  • Przepinkę na zjazd planuj pod granią w bezpiecznym miejscu, osłoniętym od wiatru. Unikaj nadmiernego wychłodzenia.
  • W czasie przepinki, odblokuj skistop! Nart bez skistopa nie zostawiaj ślizgiem w dół - odjadą i ich nie dogonisz (choć czasem to się udaje- zobacz film - poscig za uciekającą nartą)

 

Zjazd:

  • Zdejmij foki, wiązania dopasuj do zjazdu, buty przełącz na ski.
  • Dobieraj trasę do umiejętności.
  • W wąskim stromym terenie stosuj znane ci skręty: obskok, skręt z poszerzenia kątowego lub ześlizg bokiem.
  • Pamiętaj przynajmniej te uwagi techniczne:
    1. Pracuj nisko wysoko (NW).
    2. Twardy śnieg- obciążaj zewnętrzną nartę skrętu (skręcając w lewo, zewnętrzna to prawa).
    3. W miękkim śniegu narty prowadź wężej i obie równo obciążaj.
    4. Pomagaj sobie wbiciem kija. Wbijaj go przed wykonaniem skrętu, przed wyjściem w górę. Skręcając w lewo wbijasz lewy kij.

 

STOP! A teraz uwaga, jeżeli uważasz, że coś jeszcze powinno się znaleźć w powyższej liście to napisz to w komentarzu na dole strony. Chciałbym, aby ten tekst był naszym wspólnym dobrem i mógł służyć wszystkim przed wyjściem na skitury. 

 

BRAWO! Wiesz jak przygotować się do skitury.

Jeżeli szukasz szkolenia skiturowego lub chcesz poprawić umiejętności zjazdu to kliknij poniżej!

Tu kliknij! 

instruktor narciarstwa szymon słoma

 

 

Jeżeli nie znalazłeś dogodnego dla siebie terminu, zostaw swój email!

UWAGA STOP! Zostaw e-mail!
Oświadczam, że akceptuję Regulamin i zapoznałem się z Polityka Prywatności